Nyhet -
SkandiaMäklarna satsar på framtidens toppmäklare
Philip af Bjur, Talent Aquisition Specialist på SkandiaMäklarna, ser employer branding som mer än bara en fråga om att attrahera framtida talanger. Genom att ständigt utveckla arbetskulturen och se till att den återspeglar det SkandiaMäklarna vill uppnå som organisation, skapar dem en arbetsplats som både lockar och inspirerar.
”Vi betraktar vårt arbete med employer branding som en grundpelare som genom långsiktigt och strategiskt engagemang genomsyrar hela vår verksamhet. Det utgör grunden för hur vi bygger relationer med potentiella medarbetare, utvecklar vår företagskultur och positionerar oss som en attraktiv arbetsgivare på en konkurrensutsatt marknad,” berättar Philip.
SkandiaMäklarnas arbete med employer branding är mångfacetterat och inte isolerat till en enskild avdelning. Alla medarbetare bidrar till att forma bilden av SkandiaMäklarna som arbetsgivare, vilket gör det avgörande att företagskulturen, värderingar och arbetsmiljö återspeglar det de vill kommunicera utåt. ”Våra värderingar ska inte bara vara ord på ett papper; de ska leva i vår dagliga verksamhet och vara något som medarbetarna kan stå bakom,” menar Philip.
En del av detta arbete är i form av samarbete med studentambassadörer, vilket bidrar till ett effektivt sätt att nå morgondagens mäklare på ett naturligt och engagerande sätt. Philip berättar att deras ambassadörer fungerar som en förlängning av företaget på universitet och högskolor.
En av dessa studentambassadörer är Melek Salievski i Malmö, som berättar att hon har sett rollen som mycket givande under sin studietid och reflekterar över allt hon lärt sig under ambassadörskapet: ”Jag valde att bli studentambassadör för SkandiaMäklarna för att stärka kopplingen mellan företaget och universitetsmiljön. I rollen har jag fungerat som en mellanhand mellan studenterna och kedjan, vilket har gett mig möjlighet att sprida företagets budskap på ett relevant sätt. Det har även varit en fantastisk möjlighet att utveckla viktiga färdigheter inom kommunikation och nätverkande, vilket jag sett som viktigt för min framtid.”
Philip tror att framtiden tillhör de företag som vågar satsa på sina medarbetare: ”På SkandiaMäklarna är vi redo att ta det steget. Genom att vara synliga, tillgängliga och transparenta på alla nivåer bygger vi en bro till nästa generation av mäklare, en bro som erbjuder mer än bara en väg in i ett jobb.”