Nyhet -
SkandiaMäklarna fortsätter att växa trots en långsam marknad!
För en månad sen öppnade SkandiaMäklarna upp ett nytt kontor i Palma på Mallorca, Spanien. ”Det känns helt fantastiskt, den 10 mars hade vi vår invigning med över 200 gäster och vi har fått ett fantastiskt bemötande lokalt,” säger Martin Sjöqvist, Franchisetagare.
Sjöqvist berättar att det finns större utmaningar med marknaden även där just nu, men rätt objekt säljs relativt snabbt. Som franchisetagare är det viktigt att ha tålamod till att börja med, och att man ska vara beredd på att jobba hårt. Att starta bolag i Spanien är annorlunda än i Sverige, vilket gör det ännu viktigare att hitta bra lokala samarbeten med advokat, bank, andra mäklare osv.
”Jag ser fram emot att succesivt få vårt kontor att växa med fler anställda. Detta genom att arbeta fokuserat mot köpare och säljare så att vi skapar de nöjdaste kunderna,” berättar Sjöqvist.
Framtiden ser ljus ut även på hemmaplan
”Vi kommer att fortsätta växa på strategiskt bra platser runt om i landet,” säger Andreas Johansson, Growth Manager på SkandiaMäklarna.
Johansson fortsätter: I Sverige tittar vi brett på ett större utbud av platser där vi idag inte finns men skulle kunna öppna upp för att göra skillnad och erbjuda en tjänst som idag saknas. En spännande marknad för oss att titta lite extra på i dagsläget är Göteborg med kringkommuner där vi saknas på vissa ställen, men där vi ser att vi gör skillnad där vi finns. Vi har däremot inte bråttom med att öppna upp utan vi vill växa på ett kontrollerat vis med rätt typ av franchisetagare och därför lägger vi stor vikt vid att hitta rätt personer för uppdraget.
”Vi jobbar med tillväxt genom att ligga nära marknaden och hela tiden ha örat mot rälsen. Jag, i mitt jobb mot att rekrytera nya franchisetagare, skräddarsyr lösningar på individnivå och tror inte att det finns en mall eller quick fix när det kommer till att växa, attrahera och öka tillväxten på kontorsnivå,” säger Johansson.
Johansson menar att även när marknaden kan kännas tuffare och trögare ska man ha med sig att det alltid vänder; och att upp- och nedgångar har och kommer alltid förekomma. Det är viktigare än någonsin med struktur och ett tydligt arbetssätt för att vårda sina kunder, vilket vi givetvis gör hela tiden, men idag är det nog läge att plocka fram och faktiskt jobba med uttrycket ’vi gör det lilla extra’.