Gå direkt till innehåll
Hur är det att vara en del av SkandiaMäklarna på spanska Rivieran?

Nyhet -

Hur är det att vara en del av SkandiaMäklarna på spanska Rivieran?

SkandiaMäklarna, som öppnade sitt första utlandskontor för över 30 år sedan och har i dagsläget 11 kontor i både Spanien och Portugal, erbjuder en unik upplevelse för sina franchisetagare. Några av SkandiaMäklarnas framgångsrika franchisetagare i Spanien delar med sig av sina erfarenheter och hur det är att arbeta som mäklare på spanska kusten.

”SkandiaMäklarna har ett starkt varumärke och värderingar som ligger i linje med mina egna. Det jag fastnade för var att det finns en ambition och framåtanda att vilja utvecklas samtidigt som vi alltid har kunden i fokus för att erbjuda en högkvalitativ tjänst,” berättar Gustav Håkansson, SkandiaMäklarna Costa del Sol.


Gustav berättar att den största skillnaden mellan svenska och spanska marknaden är att man har både köp- och säljmäklare. Detta resulterar i utökade samarbeten med andra mäklare, samt en annorlunda kundresa. Gustav betonar att man även skapar en längre kundrelation då man ofta introducerar kunder till en helt ny marknad.

Nina Gisslén, SkandiaMäklarna Costa Blanca, menar att det även skiljer sig i hur man marknadsför sig till kunder; både geografiskt och med olika språk för att nå kunder från flera länder.

Spanska marknaden har även sett annorlunda ut i år, Gustav berättar: ”Vi ser ett skifte i vår svenska målgrupp där många köpare är avvaktande på grund av svag krona och höga räntor samtidigt som fler svenskar väljer att sälja då man får mer kronor för sina euros idag. Däremot ser vi att köpare från andra nationaliteter ökar i rask takt. Jag tror priserna kommer ligga stabilt utan varken noterbar upp eller nergång på kort sikt.”


En viktig aspekt hos SkandiaMäklarna är att vi strävar efter att upprätthålla en sund balans mellan arbete och fritid. Detta koncept genomsyrar hela organisationen, inklusive utlandskontoren. Martin Wastesson, SkandiaMäklarna Costa Blanca, understryker att de försöker styra sina kunder till kontorstider och att de så långt som möjligt försöker vara lediga på helger och kvällar.

Ninas bästa råd till svenska mäklare som överväger att flytta till Spanien:

•Långsiktighet: flytten är för en längre period.
•Lär dig språket.
•Skapa en social bas med vänner och bekanta.
•Köp- och säljprocessen samt lagar är annorlunda, så var påläst! Vi hjälper dig såklart att komma i gång på bästa sätt med det.

”Bestämmer man sig för att prova på och vill lyckas så finns det hur mycket potential som helst för att ens liv blir helt fantastiskt. Spanien är fantastiskt!”

Är du också intresserad att bli franchisetagare utomlands? Vänligen kontakta Erik Eriksson, utlandschef på SkandiaMäklarna, på erik.eriksson@skandiamaklarna.se eller 073 367 98 40.

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Andreas Moritz

Andreas Moritz

Presskontakt VD +46 73-367 98 00

SkandiaMäklarna ska hjälpa människor att göra bra bostadsaffärer

SkandiaMäklarna startade 1980 med ett kontor på Östermalm i Stockholm. Idén var att erbjuda tjänster med högre kvalitet än andra i branschen. Sedan 1992 har företaget växt på franchisebasis. Idag är SkandiaMäklarna ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag med cirka 500 medarbetare på 100 kontor. Företaget förmedlar privatboende, dvs. villor, bostadsrätter och fritidshus, samt kommersiella fastigheter, gods, gårdar och lantbruk med verksamhet i Sverige, Spanien och Portugal.

SkandiaMäklarna
Vasagatan 16
111 20 Stockholm