Nyhet -
Vi går mot en stabilare bostadsmarknad
Andreas Moritz, vd på SkandiaMäklarna, meddelar att bostadsmarknaden börjar stabiliseras vilket förhoppningsvis även leder till ökad aktivitet. Men det krävs fortsatt strukturerat och hårt arbete.
– Jag tror att många känner att vi verkligen får vara mäklare – att få ihop köpare och säljare, att vi får utöva vårt hantverk, säger Moritz.
Det har varit en omvälvande bostadsmarknad senaste året men SkandiaMäklarna står starka och har öppnat ett antal nya kontor både i Spanien och Sverige. De har även anställt cirka 50 nya mäklare första halvåret, och håller huvudet högt.
Spaningarna för hösten är att vi går in i en stabilare bostadsmarknad. Boprisindikatorerna tyder på det tillsammans med att människor har anpassat sig till det nya ”normala”. Det tyder på att man vant sig vid att både räntor och elpriser förändrats, men nu även stabiliseras.
– Vi går in i en mer normaliserad marknad, jämfört med den exceptionella marknaden vi hade under pandemin. En marknad där människor främst gör bostadsaffärer för att äga sin bostad över tid, till skillnad från kortsiktiga affärer, menar Moritz.
När förändringens vindar blåser är det viktigt att fokusera på följande punkter:
- Ha ett tydligt mål.
- Ju mer tid du lägger på att knyta kontakter och aktivitet, desto mer resultat kommer du se på lång sikt.
- Omge dig med rätt personer, det ska vara roligt att mäkla.
Att ha de mest engagerade medarbetarna är något som SkandiaMäklarna värderar högt. Vilket man bland annat gör genom att fokuserar på att erbjuda utvecklingsmöjligheter genom säljdagar, tävlingar, ledarskapsutbildningar, och mycket mer.
– Jag tror också att vi kommer att fortsätta se förändringar utifrån ett marknadsföringsperspektiv, både i hur vi marknadsför oss själva och objekt – det är väsentligt att ha ett starkt varumärke i ryggen, men även att du stärker ditt personliga varumärke som mäklare via sociala medier, berättar Moritz.
Agendan för SkandiaMäklarna är att fortsätta satsa på långsiktighet genom hållbar rekrytering, fortsätta stärka varumärket där bland annat en ny hemsida lanseras i höst, samt skapa kundnytta via kringtjänster med mål att skapa besvärsfrihet för slutkunden.
– Vi ser fram emot en spännande höst med ökad aktivet på marknaden, nya kontorsöppningar och många nya medarbetare på väg in i kedjan, säger Moritz.